Transformacja – tak, ale jaka?

Granice pomiędzy światem analogowym i cyfrowym zacierają się coraz bardziej a nowe technologie informatyczne i telekomunikacyjne otwierają niewyobrażalne wcześniej możliwości w zakresie dostarczania klientom większej wartości. Digitalizacja oznacza nie tylko nowe usługi, ale także nowe modele ich dostarczania . Nie brak jednak zagrożeń a wiele firm z branży usług profesjonalnych nie jest dobrze przygotowanych do mierzenia się z wyzwaniami cyfrowej transformacji. Potwierdził to raport Insight to Action: The Future of the Professional Services Industry* przygotowany przez firmę Deltek, z którego wynika, że 81 procent menedżerów wyższego szczebla nie jest gotowych na ryzyko wynikające z wdrażania nowych, przełomowych technologii.

Jak zatem branża usług profesjonalnych powinna przygotować się na cyfrową transformację? Przede wszystkim należy skoncentrować się na fundamentach. Wdrożenie zintegrowanych systemów CRM i ERP umożliwia generowanie leadów sprzedażowych i ułatwi precyzyjne zarządzanie zasobami organizacji. W miarę jak kurczą się zyski a rosną koszty, kluczowego znaczenia nabiera właściwa, oparta na aktualnych informacjach ocena sytuacji. Z badania przeprowadzonego przez Deltek wynika, że aż w 58% firm „setki godzin” poświęca się na przygotowywanie raportów, które mają umożliwić zwiększenie wydajności i poprawić planowanie. Jednocześnie ponad połowa przedstawicieli badanych organizacji przyznaje, że raporty te koncentrują się w większym stopniu na przeszłości aniżeli przyszłości a do tego dostępne są zbyt późno – kluczowe decyzje, które powinny się na nich opierać, podejmowane są wcześniej. Dlatego trzeba skoncentrować się na sprzedaży, projektach i ludziach: kiedy i jakie kontrakty są potrzebne, ile będzie kosztowało ich dostarczenie oraz czy posiadamy odpowiednie kompetencje.
...

Dlaczego i czy warto ograniczyć korzystanie ze smartfonów?

Według przeprowadzonych przez Pew Research Center badań od 2011 roku liczba Amerykanów używających smartfonów wzrosła z 35% do 77%, natomiast 95% osób posiada jakiś telefon komórkowy[1]. Jednocześnie pojawia się coraz więcej opinii, że należy ograniczyć korzystanie ze smartfonów. Czy to prawda?

Przede wszystkim, należy zaznaczyć, że przywiązanie do smartfonów wzięło się z ich coraz szerzej rozwijanych funkcji i możliwości, wykorzystywanych zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, włączając nawet tak proste funkcje jak notes czy kalkulator, czy aparat fotograficzny. Bycie on-line praktycznie w każdym momencie  i miejscu znacznie usprawnia i przyśpiesza wykonywanie różnych codziennych czynności, jak np. zakupy, składanie zamówień, rezerwacje i wiele wiele innych. Wygoda i komfort, jaki dają nam smartfony sprawiły, że korzystamy z nich coraz częściej i mamy je przy sobie praktycznie cały czas, co niestety prowadzi do uzależnienia. Bardzo szybki rozwój urządzeń mobilnych oraz usług on-line spowodował powstanie wielu nowych uzależnień i chorób cywilizacyjnych m.in. nomofobię – lęk przed niemożliwością skorzystania z telefonu komórkowego, fonoholizm -  który dotyka według badań CBOS 92% Polaków[2], uzależnienie od sieci, socjomania internetowa, FoMO  (ang. fear of missing out[3]) itd. „SecurEnvoy, firma zajmująca się zabezpieczeniami, przeprowadziła badania w Wielkiej Brytanii, które pokazały, że aż 66% ludzi ma tam jakąś formę nomofobii. 41% uczesntików badań miało co najmniej dwa urządzenia by na pewno pozostać w kontakcie”.[4]
...

Doradztwo i consulting: jak zapewnić sobie wzrost w 2019r?

Z najnowszego raportu 2019 Professional Services Maturity™ Benchmark* przygotowanego przez firmę analityczną SPI Research wynika, że w ubiegłym roku branża usług profesjonalnych zanotowała wzrost przychodów na poziomie 9,7%. W grupie 622 ankietowanych organizacji zatrudniających łącznie 380 tys. konsultantów średni roczny przychód na każdego z nich wyniósł 206 tys. USD.

Badane organizacje mogły pochwalić się także konsekwentnie rosnącymi od kilku lat zyskami – średni roczny zysk netto kształtował się od 2016 r. na poziomie odpowiednio: 14,2, 16,8 i 18,5 %. Jak udało się to osiągnąć? Przede wszystkim to efekt wzrostu tzw. powracających przychodów i ograniczania wydatków ogólnych oraz administracyjnych.
...

Wpływ transformacji cyfrowej na naszą pracę

Podobne zjawisko zauważyć można w firmach. Postęp technologiczny jest ogromny i z każdym rokiem przyspiesza. Transformacja cyfrowa pociąga za sobą zarówno skutki negatywne, jak i otwiera nowe możliwości. Niemniej jednak należy przyjąć ją za fakt i dostosować przedsiębiorstwo do obecnych realiów. Jest to duże i nieuniknione wyzwanie dla kadry menadżerskiej.

Przede wszystkim, zmieniają się wymagania klientów, na które należy odpowiedzieć, aby pozostać na rynku. Dobrym przykładem jest Uber, który stworzył platformę do zamawiania kierowców i poważnie zagroził niektórym korporacjom taksówkarskim. W zawrotnym tempie rozwija się także e-handel, platformy do płatności on-line, umawiania wizyt czy bankowość elektroniczna. Prawdziwą rewolucję zauważyć też można w sposobie prowadzenia działań marketingowych i reklamy. Duże zmiany zaszły też w procesie rekrutacji – wybór różnorodnych kanałów i metod -  oraz rozwoju i szkoleń pracowników – np. webinaria.
...

Zautomatyzowana i zwinna, czyli fabryka przyszłości 2027

Wizja Epicora „Fabryka przyszłości 2027” zakłada przede wszystkim coraz większe wykorzystanie inteligentnych technologii. Nie ma wątpliwości, że fabryka przyszłości będzie zrobotyzowana. To jednak tylko „wierzchołek góry lodowej”. Zmiany związane z Przemysłem 4.0 obejmą praktycznie wszystkie obszary działalności: od sprzedaży i marketingu, przez zarządzanie projektami, zarządzanie operacjami i produkcją, zakupy, zarządzanie usługami i produktami, aż po finanse i HR. Przyjrzyjmy się bliżej jak – według Epicora - produkcja będzie ewoluować w ciągu najbliższych lat.

Już dziś serwicyzacja kształtuje „produkcyjny krajobraz” - firmy starają się tworzyć coraz więcej strumieni przychodów z usług. Jutro rynek usług stanie się w coraz większym stopniu zautomatyzowany. Pozwoli to na pogłębienie integracji z systemami i procesami klientów, a dzięki temu można będzie łatwiej zrozumieć ich potrzeby i szybciej rozwiązywać problemy. Technologie IT sprawią, że firmy produkcyjne przestaną być dostawcami a staną się partnerami biznesowymi. Systemy analityczne dostarczą działom sprzedaży i marketingu informacji o tym, ile i jakich produktów klienci oczekują. Przy tym – dzięki elastycznym procesom projektowania produktów, zwinnemu prototypowaniu -  będzie można tworzyć wersje produktów dopasowane ściśle do specyficznych potrzeb każdego klienta. Łańcuchy dostaw zostaną zastąpione przez sieci dostaw, co umożliwi automatyczne optymalizowanie współpracy z dostawcami w czasie rzeczywistym.
...

Boers & Co tworzy inteligentną fabrykę łącząc system Epicor ERP z Internetem rzeczy (IoT)

Przykładem praktycznego wykorzystania koncepcji IoT może być firma Boers & Co FineMetalworking, producent części mechanicznych i wyrobów z blachy wymagających wysokiej precyzji montażu. Łącząc system Epicor ERP z Internetem rzeczy Boers stworzył inteligentną fabrykę, korzystając przy tym z niedrogich i dostępnych na rynku komponentów.
Dążąc do podniesienia wydajności operacyjnej Boers stworzył plan zakładu, na którym pracownicy mają podgląd każdej maszyny wraz ze statusem oznaczonym kolorem. Dzięki temu można łatwo dostrzec, kiedy maszyna zaczyna wykazywać oznaki obniżenia wydajności, co może sugerować konieczność przeprowadzenia konserwacji. W efekcie linie działają płynnie, a firma unika poważnych awarii mechanicznych.
Poprawę wydajności pracy ludzkiej przyniosło zastąpienie tradycyjnych skanerów kodów kreskowych przez rękawice zintegrowane ze skanerem, który pracownik uruchamia ściskając kciuk i palec wskazujący. W ten sposób obydwie ręce ma wolne i nie musi tracić czasu oraz energii na dodatkowe czynności, np. chwytanie i odkładanie skanera. Nowy sprzęt minimalizuje również konieczność dodatkowego chodzenia, przez co proces pracy stał się bardziej ergonomiczny.
...

Jak firmy konsultingowe mogą pozyskać utalentowanych pracowników z pokolenia milenialsów

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez MonsterPolska.pl tylko 15% młodych ludzi na rynku pracy chciałoby pracować w dużych korporacjach. 45% preferuje średniej wielkości firmy. Wbrew pozorom, także wynagrodzenie nie stanowi już kluczowego kryterium przy wyborze miejsca pracy. Czynnik ten wybrało jedynie 27% badanych.[1]

Co zatem zrobić, aby w dzisiejszych czasach stworzyć miejsce pracy atrakcyjne dla młodych talentów? Jakie czynniki wpłyną pozytywnie  na wybór danej firmy jako miejsca pracy? Przede wszystkim należy poznać potrzeby potencjalnych pracowników, ponieważ z wyników badań MonsterPolska.pl jasno wynika, że większość pracodawców ich nie zna i nie rozumie.
...

Megatrendy i technologia ukształtują fabrykę przyszłości

Jak przygotować się na wyzwania jutra? Czy przyszłość można w ogóle skutecznie przewidywać? Zwłaszcza w obszarze technologii informatycznych? Nie jest to z pewnością łatwe, ale istnieją przykłady, że czasem się to udaje - założyciel Microsoft, Bill Gates wie co nieco na ten temat, chociaż i jemu przytrafiały się spektakularne „pudła”.

Precyzyjne prognozy to oczywiście loteria, ale przyglądając się uważnie megatrendom społeczno-ekonomicznym i kluczowym technologiom kształtującym współczesny świat można trafić naprawdę blisko. Epicor postanowił przyjrzeć się megatrendom, jakie będą miały w najbliższych latach największy wpływ na fabryki. Jeśli będziemy wiedzieć, na co trzeba zwrócić uwagę i jak to wykorzystać, zyskamy szansę na osiągniecie dwóch istotnych korzyści: zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów.
...

Tradycyjny czy postmodernistyczny system ERP?

Różnicę między tradycyjnym, a postmodernistycznym podejściem do systemu ERP najlepiej obrazuje przykład zamówienia nowego auta w salonie autoryzowanego dealera. Zamawiając samochód mamy do wyboru różne opcje np. rodzaj nadwozia, jednostki napędowej i wyposażenia. Podejmując decyzję możemy wybrać co chcemy, ale kiedy auto jest zmontowane zgodnie z zamówieniem, to pole manewru jest bardzo ograniczone. Podobnie jest z tradycyjnym systemem ERP.

Natomiast podejście postmodernistyczne jest zupełnie inne. To tak jakbyśmy mogli w używanym samochodzie zmodyfikować wygląd i wyposażenie nadając mu zupełnie nowe cechy funkcjonalne. W praktyce oznacza to wybór podstawowego rozwiązania ERP do obsługi głównych operacji biznesowych oraz kilku różnych aplikacji, które najlepiej pasują do pozostałych procesów w organizacji. Wszystkie systemy muszą być zintegrowane i tworzyć jednolite i spójne rozwiązanie informatyczne.
...

Kobiety w branży technologicznej

Różnica zauważalna jest już na uczelniach na kierunkach inżynierskich, informatycznych oraz wszelkich związanych z nowymi technologiami. Studiuje tam ciągle zdecydowanie mniej kobiet, nawet jeśli w ostatnim czasie liczba ta nieco wzrosła. Mimo, iż coraz rzadziej, nadal panują też stereotypy dotyczące postrzegania pewnej grupy zawodów jako typowo męskie. Raport „Kobiety i IT” przygotowany przez Fundację Carrots pokazuje, że na 10 mężczyzn zatrudnionych w branży IT przypada 3,4 kobiet.[1] Wśród pracowników firmy Todis Consulting, partnera wdrożeniowego wiodących światowych producentów rozwiązań IT dla biznesu, 1/3 stanowią kobiety. Pokrywa się to z wynikiem raportu. Natomiast raport „Kobiety w technologiach – obecność kobiet w polskim sektorze teleinformatycznym: stworzony w 2016r. przez Instytut Innowacyjna Gospodarka (IIG) prezentuje, że „na najwyższych stanowiskach zarządczych w firmach polskiego sektora teleinformatycznego na 452 stanowiska zasiada jedynie 48 kobiet. To stanowi niewiele ponad 10% wszystkich menedżerów najwyższego szczebla. Funkcję Prezesa Zarządu w tym sektorze pełni tylko 9 pań, czyli 5%”[2]. W tym przypadku firma Todis, w której prezesem zarządu jest kobieta, znajduje się w mniejszości, podążającej za nowymi trendami.

Z drugiej strony, panuje coraz większe przekonanie, że zespoły mieszane złożone zarówno z kobiet, jak i z mężczyzn są bardziej innowacyjne. Wiele konkretnych przykładów pokazuje, że ich praca przekłada się w sposób pozytywny na wzrost wydajności i kreatywności. Mają na to wpływ między innymi miękkie kompetencje kobiet, takie jak szersze postrzeganie sytuacji, skuteczność w bezkonfliktowym rozwiązywaniu problemów, przy ich jednoczesnych wysokich kwalifikacjach technicznych. Zdecydowanie optymistyczny jest natomiast trend, w którym widać, że coraz częściej potrzeba zarządzania różnorodnością w zespołach jest zauważana przez firmy z branży technologicznej. Z pewnością ma na to wpływ niedobór wykwalifikowanych specjalistów na rynku oraz raczej negatywne prognozy na przyszłość w tym zakresie. Nie bez znaczenia jest też wymiana pozytywnych doświadczeń. Mimo, iż kobiet w branży IT jest nadal mniej niż mężczyzn, od kilku lat zauważalny jest stały wzrost ich liczby zarówno w zatrudnieniu, zwłaszcza w dużych firmach, jak i na uczelniach technicznych. Pracodawcy doceniają kompetencje, bez względu na płeć. Wiele firm wiodących na rynku nowych technologii i komunikacji, w celu zapobiegnięcia przyszłym negatywnym skutkom niedoboru wykwalifikowanej kadry, podejmuje działania na przyszłość już dziś. W swoich strukturach wprowadzają one różnego rodzaju projekty i programy wspierające rozwój zawodowy kobiet w branży STEM, jednocześnie monitorując rezultaty powyższych działań. Ponadto, pracodawcy, zmuszeni poniekąd przez sytuację na rynku, nie przywiązują już aż tak dużego znaczenia do wykształcenia technicznego, kładąc większy nacisk na zainteresowania, samokształcenie, warsztaty itp.
...

Proszę wypełnić formularz, aby pobrać plik







    Dziękujemy za zainteresowanie!

    Plik z materiałem jest dostępny do pobrania.

    Kliknij i pobierz „Analiza firm o wysokim wskaźniku wzrostu

    Pozdrawiamy,

    Zespół Todis