Granice między światem analogowym a cyfrowym
Granice pomiędzy światem analogowym i cyfrowym zacierają się coraz bardziej, a nowe technologie informatyczne i telekomunikacyjne otwierają niewyobrażalne wcześniej możliwości w zakresie dostarczania klientom większej wartości. Digitalizacja oznacza nie tylko nowe usługi, ale także nowe modele ich dostarczania.
Wyzwania cyfrowej transformacji w branży usług profesjonalnych
Nie brak jednak zagrożeń, a wiele firm z branży usług profesjonalnych nie jest dobrze przygotowanych do mierzenia się z wyzwaniami cyfrowej transformacji. Potwierdził to raport Insight to Action: The Future of the Professional Services Industry przygotowany przez firmę Deltek, z którego wynika, że 81 procent menedżerów wyższego szczebla nie jest gotowych na ryzyko wynikające z wdrażania nowych, przełomowych technologii.
Przygotowanie branży usług profesjonalnych na transformację cyfrową
Jak zatem branża usług profesjonalnych powinna przygotować się na cyfrową transformację? Przede wszystkim należy skoncentrować się na fundamentach.
Rola zintegrowanych systemów CRM i ERP
Wdrożenie zintegrowanych systemów ERP i CRM umożliwia generowanie leadów sprzedażowych i ułatwia precyzyjne zarządzanie zasobami organizacji. W miarę jak kurczą się zyski, a rosną koszty, kluczowego znaczenia nabiera właściwa, oparta na aktualnych informacjach ocena sytuacji.
Wyzwania związane z raportowaniem w organizacjach
Z badania przeprowadzonego przez Deltek wynika, że aż w 58% firm „setki godzin” poświęca się na przygotowywanie raportów, które mają umożliwić zwiększenie wydajności i poprawić planowanie. Jednocześnie ponad połowa przedstawicieli badanych organizacji przyznaje, że raporty te koncentrują się w większym stopniu na przeszłości aniżeli przyszłości, a do tego dostępne są zbyt późno – kluczowe decyzje, które powinny się na nich opierać, podejmowane są wcześniej.
Kluczowe obszary do skoncentrowania uwagi
Dlatego trzeba skoncentrować się na sprzedaży, projektach i ludziach: kiedy i jakie kontrakty są potrzebne, ile będzie kosztowało ich dostarczenie oraz czy posiadamy odpowiednie kompetencje.
Transformacyjny wpływ nowych technologii
Oczywiście, nie oznacza to jednak, że można zapomnieć o transformacyjnym wpływie nowych technologii takich jak sztuczna inteligencja czy big data.
Solidne fundamenty i patrzenie w przyszłość
Kiedy fundamenty są solidne, trzeba zacząć patrzeć w przyszłość. Innowacje zmieniają tradycyjne modele dostarczania wartości i zwiększają możliwości biznesowe – tworzą nowe szanse, ale i zagrożenia.
Aktualizowanie wiedzy o nowych technologiach
Aktualizowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej nowych technologii i kreowanych przez nie możliwości pozwoli nie tylko na ich wykorzystanie we właściwym zakresie i czasie we własnej organizacji, ale także pozwoli zaoferować usługi eksperckie klientom.
Ostrożność przy wdrażaniu technologii
Przy tym trzeba pamiętać, żeby nie ulegać modom i marketingowi technologicznemu, zachować ostrożność i nie składać obietnic bez pokrycia.
Zależność między technologią a wynikami finansowymi
Ostatecznie bowiem celem każdej firmy jest utrzymanie ścisłej zależności między rozwojem technologicznym a poprawą wyników finansowych. Każda zmiana musi mieć przecież jasno określony cel.