2025-03-03

Inne wpisy z tej kategorii

Generatywna sztuczna inteligencja: 5 kroków do zintegrowania jej z Twoją firmą

sztuczna inteligencja

Generatywna sztuczna inteligencja: 5 kroków do zintegrowania jej z Twoją firmą

Minął prawie rok, odkąd generatywna sztuczna inteligencja (gen AI) zawładnęła wyobraźnią społeczeństwa. Zainicjowane publicznym wydaniem ChatGPT, chatbota OpenAI, organizacje spoglądają teraz w kierunku nowej ery produktywności i wydajności. Goldman Sachs przewiduje, że jeśli zostanie rozsądnie wdrożona, generatywna sztuczna inteligencja może przyczynić się do wzrostu globalnego PKB o 7% do 2030 roku. Podobnie McKinsey szacuje, że technologia ta może przynieść od 2,6 do 4,4 biliona USD rocznie w kluczowych branżach.

Do tej pory główne zalety generatywnej sztucznej inteligencji dla firm są dwojakie: zdolność do wzrostu wydajności i skalowalności, a także przyspieszona produkcja treści (pomyśl o generatorze tekstu, który pomaga dyrektorowi ds. marketingu przezwyciężyć blokadę pisarską).

Ale jak mówi przysłowie, chociaż przyszłość już nadeszła, nie jest jeszcze równomiernie rozłożona – co z pewnością ma miejsce w przypadku generatywnej sztucznej inteligencji. Cykle szumu technologicznego zwykle następują po procesie ekscytacji, rozliczenia i ostatecznie adopcji. Szum wokół potencjalnych korzyści płynących z technologii generatywnej jest obfity, ale wdrożeniowców na dużą skalę pozostaje niewielu. Ponieważ dynamika technologiczna, geopolityczna i gospodarcza wprowadza nas w erę sztucznej inteligencji, firmy pilnie potrzebują zrozumienia, jak bezpiecznie wdrożyć tę technologię. W tym blogu przedstawiono pięć kluczowych kroków, które należy wykonać jako pionierzy wdrażania sztucznej inteligencji przez pokolenie.

Krok 1: Zdemistyfikuj sztuczną inteligencję w swojej organizacji.

Szybkie wyszukiwanie grafiki w Google z terminem „generatywna sztuczna inteligencja” daje mieszankę latających przewodowych mózgów lub futurystycznych robotów. Choć niestety lub nie, sztuczna inteligencja opiera się przede wszystkim na statystykach o mocy obliczeniowej. Dokładne zrozumienie, na czym polega ta technologia, co może, a czego nie może zrobić, a także jak może ewoluować, stanowi podstawę każdej dyskusji na temat adopcji sztucznej inteligencji generacji. Aby to osiągnąć, praktyczne podejścia mogą obejmować warsztaty eksperckie jako pierwszy krok do bardziej sformalizowanych grup zadaniowych Gen AI w całej firmie, składających się z wewnętrznych i zewnętrznych ekspertów, którzy demistyfikują technologię we wszystkich jednostkach biznesowych.

Krok 2: Zawsze zaczynaj od przypadku użycia.

Generatywna sztuczna inteligencja to potężna technologia, ale szerokie rozpylenie sieci neuronowej na całą firmę raczej nie zwiększy przychodów. Udane wdrożenie sztucznej inteligencji nowej generacji zależy od ścisłego powiązania z ogólną strategią biznesową. W miarę jak dostosowujemy wysiłki generacji sztucznej inteligencji do celów biznesowych, zaczynamy lepiej rozumieć, w jaki sposób technologia może wspierać w osiąganiu najważniejszych wskaźników KPI, a co za tym idzie, identyfikować obszary biznesowe, które najlepiej pozostawić nietknięte. Przedstaw scenariusze alternatywne, pomyśl o sztuce możliwego i zadaj pytania „co by było, gdyby” na temat tego, jak wdrożenie sztucznej inteligencji generacji może usprawnić działania Twojego zespołu. To systematyczne podejście zaowocuje przypadkami użycia i obszarami do dalszego badania i testowania narzędzi sztucznej inteligencji generacji.

Krok 3: Przeprowadź test rzeczywistości swoich możliwości.

Po zidentyfikowaniu przypadków użycia nadszedł czas, aby przeprowadzić test rzeczywistości na temat możliwości firm w zakresie wdrażania sztucznej inteligencji generacji. W przypadku większości organizacji ograniczenia te przejawiają się w ich poziomach dojrzałości cyfrowej, zwykle mieszczących się w dwóch głównych koszykach:

  1. Dane i infrastruktura. Dane stanowią element składowy sztucznej inteligencji. Bez czystych, wysokiej jakości i zorganizowanych danych wdrożenie sztucznej inteligencji staje się znacznie trudniejsze.
  2. Talent. Pula talentów, którą mają do dyspozycji firmy, które ostatecznie projektują, dostrajają i dostosowują narzędzia sztucznej inteligencji generacji.

Chociaż cyfrowi maruderzy napotkają trudności z wdrożeniem generatywnej sztucznej inteligencji w swoim przedsiębiorstwie, niekoniecznie są one przegraną sprawą. Niedobory talentów można zaradzić za pośrednictwem zewnętrznych programistów, a braki w danych można uzupełnić wkładem stron trzecich. Jednak poprawa i utrzymanie dojrzałości cyfrowej ma pierwszeństwo dla organizacji, które chcą wdrażać sztuczną inteligencję generacji na dużą skalę.

Krok 4: Pilotuj z precyzją.

Projekty pilotażowe są punktem wyjścia do wdrożenia sztucznej inteligencji na szerszą generację, służąc jako kluczowe poligony testowe dla strategicznego postępu. Pilotaż konkretnych przypadków użycia zapewnia bezcenny wgląd w praktyczną użyteczność projektów sztucznej inteligencji generacji przed podjęciem zobowiązań wymagających dużej ilości zasobów. Kontrolowani piloci wykonują kluczowe zadanie, jakim jest pomoc w identyfikowaniu wyzwań na wczesnym etapie i tworzeniu wewnętrznej wiedzy specjalistycznej kierującej świadomymi decyzjami dotyczącymi skalowania. Zapewniają one harmonizację ze strategią biznesową, stopniowe dostosowywanie i minimalne zakłócenia operacyjne podczas ekspansji. Szczególnie w zakresie zarządzania projektami, ale co najważniejsze, projekty pilotażowe są awangardą w tworzeniu początkowych historii sukcesu organizacyjnego w zakresie wdrażania sztucznej inteligencji generacji. Te z kolei mają kluczowe znaczenie dla budowania dynamiki i zapewnienia poparcia ze strony interesariuszy wyższego szczebla.

Krok 5: Chroń zaufanie przez całą podróż do sztucznej inteligencji generacji.

Każdy projekt sztucznej inteligencji może się rozwijać tylko wtedy, gdy zostanie zbudowane zaufanie do transformacyjnego potencjału technologii – obejmującego zarówno międzynarodowe jednostki biznesowe, jak i klientów. Nie jest niespodzianką, że opór pracowników – wynikający z obaw przed automatyzacją i obaw etycznych katalizowanych przez sztuczną inteligencję – są głównymi blokerami adopcji technologii. Jednak badania podkreślają również, że klienci postrzegają odpowiedzialną politykę i rozwój sztucznej inteligencji jako źródła przewagi konkurencyjnej. Aby zapewnić pomyślne wdrożenie sztucznej inteligencji generacji w całym przedsiębiorstwie, produktach i usługach, organizacje powinny ustanowić wewnętrzne zasady określające wymagania etyczne i dotyczące przejrzystości, a także uczynić wczesne zaangażowanie interesariuszy podstawowym filarem wdrażania sztucznej inteligencji generacji.

W jaki sposób Deltek wdraża generatywną sztuczną inteligencję?

Wiceprezes Deltek ds. produktu, Bret Tushaus, przedstawił swoje poglądy na temat generatywnej sztucznej inteligencji i sposobu, w jaki Deltek pracuje z tą nową technologią. Bret skomentował: „Przedstawione tutaj 5 kroków jest dokładnie tym, co organizacje powinny zrobić, aby czerpać korzyści, jakie może przynieść generatywna sztuczna inteligencja. Co więcej, są one również ściśle zgodne z tym, jak Deltek podchodzi do generatywnej sztucznej inteligencji w ramach naszego własnego portfolio produktów”.

Bret rozwinął również tę kwestię, aby opowiedzieć o tym, w jaki sposób Deltek chce wykorzystać sztuczną inteligencję generacji, aby uczynić swoje produkty jeszcze bardziej wartościowymi dla użytkowników: „Ciężko pracowaliśmy, aby zdemistyfikować i uzyskać prawdziwe zrozumienie, w jaki sposób technologia może przynieść korzyści naszym klientom i określić, gdzie możliwości Deltek są dojrzałe do wykorzystania tej technologii. Skupiliśmy się mocno na identyfikacji odpowiednich przypadków użycia i wprowadziliśmy programy pilotażowe, aby skupić się na generatywnych funkcjach opartych na sztucznej inteligencji, które mają charakter celowy i zapewniają prawdziwą wartość dla naszych klientów. I, oczywiście, uważnie przyglądamy się temu, aby robić to w sposób, który szanuje prywatność danych naszych klientów i zapewnia związane z tym funkcje w odpowiedzialny sposób”.

Wszystko to stwarza ekscytujące możliwości dla sztucznej inteligencji generacji, aby napędzać zdolność Deltek do ulepszania swoich rozwiązań poprzez generowanie treści, umożliwiając podejmowanie bardziej świadomych decyzji, zalecanie proaktywnych działań i automatyzację w celu zwiększenia wydajności.

Autor: Walter Pasquarelli, ekspert doradca ds. strategii sztucznej inteligencji, zarządzania danymi i transformacji cyfrowej, we współpracy z naszym partnerem Deltek Polska | Siła napędowa sukcesu projektu

Proszę wypełnić formularz, aby pobrać plik







    Dziękujemy za zainteresowanie!

    Plik z materiałem jest dostępny do pobrania.

    Kliknij i pobierz „Analiza firm o wysokim wskaźniku wzrostu

    Pozdrawiamy,

    Zespół Todis